Skontaktuj się z nami!
Wybierz interesującą Cię lokalizację:

Blog

Golemo Golemo

Jazda testowa przed zakupem używanego samochodu

jazda testowa

Kupując samochód, bez względu na to, czy jest on nowy czy też używany, należy wybrać się na jazdę próbną, aby przetestować auto pod wieloma względami. Możliwość odbycia jazdy testowej to standard w profesjonalnych salonach samochodowych oferujących zarówno nowe, jak i używane samochody. Jednak nawet kupując pojazd od znajomego, członka rodziny czy niewielkiego komisu, powinniśmy dążyć do tego, aby umożliwiono nam jazdę próbną. Jeśli sprzedający nie jest zbyt chętny do udostępnienia nam pojazdu, trzeba mieć się na baczności, ponieważ być może jest to znak, że ma coś do ukrycia.

 

Dlaczego należy odbyć jazdę testową?

Jazda testowa jest ważna z wielu powodów. Przede wszystkim przyszły właściciel powinien sprawdzić, jak pojazd się prowadzi i czy pasuje do preferowanego stylu jazdy oraz dotychczasowych przyzwyczajeń. Co więcej, jest to najlepszy sposób, aby zidentyfikować ewentualne wady ukryte, których nie jesteśmy w stanie zweryfikować wyłącznie na podstawie oględzin auta.

To najlepsza okazja do tego, aby sprawdzić, jak pojazd radzi sobie w praktyce - czy dobrze się go prowadzi, czy jest zwrotny, czy jazda odbywa się płynnie, a silnik działa poprawnie oraz czy nie pojawiają się żadne niepokojące odgłosy tudzież inne mankamenty obniżające komfort jazdy.

Co więcej, warto wcześniej poszukać informacji na temat najczęstszych usterek danego modelu pojazdu oraz ich objawach, aby wiedzieć dokładnie, na jakie aspekty zwracać uwagę.

Oczywiście wcześniej należy umówić się z właścicielem na jazdę próbną, ustalając czas trwania takiej testowej przejażdżki. Im dłuższa jazda, tym lepiej, ale w tym przypadku należy też zachować zdrowy rozsądek. Jeśli sami nie mamy odpowiedniego doświadczenia w dziedzinie motoryzacji, skorzystajmy z pomocy znajomego mechanika lub innej osoby, która posiada nieco większą wiedzę na ten temat.

 

Na co zwracać uwagę podczas jazdy próbnej?

Podczas jazdy próbnej jesteśmy w stanie zweryfikować wiele mniejszych i większych mankamentów pojazdu. Często właśnie wtedy przekonujemy się o rzeczach, o których wcześniej nie wspomniał nam właściciel pojazdu. Co więcej, jesteśmy w stanie sprawdzić, czy dany pojazd dobrze radzi sobie na drodze. Poniżej przedstawiamy najważniejsze kwestie, które należy zweryfikować w samochodzie podczas jazdy testowej.

  • Miałeś problem z ruszeniem? Koniecznie sprawdź sprawność sprzęgła.
  • Zwróć uwagę na skrzynię biegów. Podczas jazdy sprawdź, czy biegi wchodzą bez problemu, czy nie wypadają lub nie blokują się. Ewentualne nieprawidłowości mogą wskazywać na to, że sprzęgło zostało zużyte lub skrzynia biegów jest już mocno wyeksploatowana. Skrzynię biegów najlepiej testować podczas przejścia z biegu drugiego na trzeci.
  • Podczas jazdy próbnej musisz mieć wytężony słuch. Musisz wsłuchać się, czy spod kół nie wydobywa się niepokojący szum, który mógłby wskazywać na zużyte łożyska. Spróbuj zweryfikować wszystkie nietypowe odgłosy (najlepiej zabrać ze sobą osobę towarzyszącą, która usiądzie na tylnej kanapie, ponieważ to właśnie tam wszelkie odgłosy pojazdu są najlepiej słyszalne). Podczas wsłuchiwania się w pracę samochodu należy zweryfikować ewentualne stuki podczas skręcania i przyspieszania (zużyte przeguby).
  • Podczas jazdy testowej warto wybrać się również na krótką przejażdżkę po nierównej nawierzchni, ponieważ w ten sposób można najlepiej wsłuchać się w pracę zawieszenia. Jeśli słyszalne są jakieś stuki, istnieje prawdopodobieństwo zużytego łącznika stabilizatora lub sworznia, co nie jest dużym problemem ze względu na stosunkowo niski koszt naprawy; albo zużytych wahaczy lub pękniętej sprężyny, co oznacza znacznie wyższe koszty naprawy.
  • Sprawdź, czy podczas hamowania, przyspieszania i jazdy ze stałą prędkością nie ściąga samochodu na bok.
  • Zwróć uwagę na działanie układu hamulcowego. Sprawdź, czy klocki hamulcowe lub tarcze nie są zużyte oraz czy nie istnieje konieczność wymiany płynu hamulcowego. Warto przy tym chociaż jeden raz gwałtownie zahamować, a także hamować pulsująco. Przetestuj również siłę hamowania hamulca ręcznego. Podczas hamowania i przyspieszania można przetestować też działanie amortyzatorów.
  • Warto też sprawdzić obroty pojazdu. Warto chociaż raz celowo pracować silnikiem pod dużym obciążeniem, czyli wciskając gaz na wysokim biegu i niskich obrotach. W ten sposób dowiemy się, czy silnik i dźwignia zmiany biegów nie drżą zbyt mocno, co wskazuje na zużyte poduszki układu napędowego.
  • Układ kierowniczy powinien działać bez żadnych pisków czy nierównego oporu. Podczas poruszania kierownicą w lewo i w prawo można przekonać się, czy nie istnieją ewentualne luzy. Kierownica nie powinna również drgać, ponieważ jeśli przenoszone są ewentualne drgania, może istnieć prawdopodobieństwo złego wyważenia kół.
  • Sprawdź również temperaturę płynu chłodniczego. Powinien on osiągać optymalną temperaturę już po kilku przejechanych kilometrach, a podczas jazdy nie może się przegrzewać.

AC GolemoBlacharnia lakiernia

Czytaj więcej
Blacharnia lakiernia

AC GolemoCzęści samochodowe

Czytaj więcej
Części samochodowe

AC GolemoFlota

Czytaj więcej
Flota

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.