Skontaktuj się z nami!
Wybierz interesującą Cię lokalizację:

Blog

Golemo Golemo

Usterki wykryte po zakupie używanego samochodu. Jakie mamy prawa?

usterka

Samochody z rynku wtórnego wciąż cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Większość Polaków decyduje się na zakup pojazdu używanego, chociaż taka inwestycja wiąże się zwykle z nieco większym ryzykiem niż kupno nowego pojazdu. Praktycznie każdy kupujący auto z rynku wtórnego obawia się, że może kupić pojazd z licznymi wadami ukrytymi. W przypadku aut używanych ryzyko niestety istnieje, ale trzeba też pamiętać, że kupujący samochód używany ma też swoje prawa. Również w tym przypadku po wykryciu usterki można złożyć reklamację. Samochody używane z gwarancją oferowane są przede wszystkim przez autoryzowane salony samochodowe.

Poważne usterki w kupionym samochodzie używanym? Sprawdź, co możesz zrobić!

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że w świetle prawa każdy, kto kupił używany samochód, ma prawo do dochodzenia swoich racji i składania reklamacji. I nie ma tutaj znaczenia, czy transakcji dokonaliśmy z autoryzowanym dealerem, komisem czy osobą prywatną.

Jeśli nabyłeś pojazd z ukrytymi wadami, a więc zostałeś oszukany przez sprzedawcę, przysługuje ci tzw. rękojmia, czyli specyficzny rodzaj reklamacji. Rękojmia obejmuje liczną grupę różnych towarów używanych, w tym używanych pojazdów. Zgodnie z prawem sprzedawca odpowiada względem kupującego za to, że pojazd jest zdatny do jazdy (zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego). Co więcej, to na sprzedawcę spada cała odpowiedzialność, jeśli okaże się, że pojazd był kradziony.

Tutaj trzeba jednak dodać, że chociaż reklamacji podlegają wszystkie pojazdy, zarówno te kupione w salonie i komisie, jak i u osoby prywatnej, to jednak w praktyce łatwiej jest dochodzić swoich praw, jeśli sprzedający był przedsiębiorcą.

Reklamacja z tytułu rękojmi przysługuje wówczas, gdy auto okazuje się niezgodne z zapisami umowy, a więc otrzymujemy pojazd niekompletny, który nie pokrywa się z wcześniejszym opisem oraz ustaleniami ze sprzedającym. Można reklamować również pojazd, który stanowi własność osób trzecich, a więc np. pochodzi z kradzieży.

W przypadku wykrycia ukrytych wad, w reklamacji można domagać się od sprzedającego wymiany lub naprawy pojazdu, obniżenia ceny albo zupełnego odstąpienia od umowy. Co ważne, to od kupującego zależy, jaka forma rekompensaty zostanie zastosowana. Niestety sprzedawca nie musi zaakceptować tej propozycji. W tym przypadku zwykle trzeba dążyć do ugody, która będzie stanowić najlepsze rozwiązanie. Warto też mieć na uwadze fakt, że sprzedawca może niezwłocznie naprawić pojazd, wymienić niesprawne elementy itd. Wówczas nie jest możliwe odstąpienie od umowy czy obniżenie ceny.

Pamiętajmy, że sprzedawca odpowiada wyłącznie za wady pojazdu, które istniały do dnia sprzedaży, a więc do chwili wydania auta. Co więcej, wady muszą być istotne i realnie wpływać na dalsze użytkowanie pojazdu. W końcu istnieje różnica między uszkodzonym silnikiem a rysą na tapicerce.

AC GolemoBlacharnia lakiernia

Czytaj więcej
Blacharnia lakiernia

AC GolemoCzęści samochodowe

Czytaj więcej
Części samochodowe

AC GolemoFlota

Czytaj więcej
Flota

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.