Benzyna czy diesel? Co wybrać?

Decydując się na kupno samochodu, bierze się pod uwagę wiele istotnych kwestii takich jak: cena, marka, stan techniczny, komfort jazdy, estetyka oraz rodzaj silnika. Ten ostatni aspekt jest ważny ze względu na koszty utrzymania auta oraz jego wydajność. Wśród konwencjonalnych rozwiązań najbardziej kłopotliwy okazuje się wybór między dieslem a benzyną. Mianowicie jest on uzależniony od przeznaczenia auta, planowanych tras oraz zakresu eksploatacji. Ile jest osób, tyle może być opinii na temat tego, który silnik jest lepszy. Niemniej jednak ostateczna decyzja powinna zostać podjęta wyłącznie na podstawie własnych preferencji, przy uwzględnieniu wad i zalet obu rozwiązań.

Który silnik jest lepszy – diesel czy benzyna?

Tankowanie 2Wybór odpowiedniego samochodu powinien uwzględniać zakres jego użytkowania. Mianowicie bardziej ekonomicznym rozwiązaniem dla dłuższych podróży jest inwestycja w diesla, z kolei w krótkich dystansach lepiej sprawdzi się auto na benzynę. Różnice wynikają także z innych zestawień dotyczących funkcjonalności silnika, cen paliwa czy podatności na awarie. Wśród zalet diesli wymienić można dynamiczną jazdę, szczególnie cenioną przez tych, którzy mają tzw. ciężką nogę oraz mniejsze zużycie paliwa względem silników na benzynę. I choć auta z silnikami diesla kosztują więcej, bardziej ekonomiczne jest ich użytkowanie. Co więcej, wyróżnia je niskie ryzyko samozapłonów paliwa oraz niezawodna praca w wilgotnych warunkach.

Diesel to silnik o bardziej skomplikowanej budowie, który jest w większym stopniu podatny na zużycie takich części jak turbosprężarki, wtryskiwacze czy filtry zwłaszcza w trakcie krótkiej jazdy na zimnym silniku, czy podczas częstych postojów. Kłopotliwe może być również korzystanie z auta w niskich temperaturach. Szczególnie starsze modele mogą wykazywać trudności podczas zapalania auta na mrozie. Ponadto, duże obciążenie diesla w trakcie pracy powoduje szybszą eksploatację, a wysoka emisja spalin jest niekorzystna dla zdrowia ludzi. Kwestie ekologiczne ostatnio mocno dały się we znaki dieslom, które zdecydowanie nie cieszą się dobrą opinią wśród ekologów.

W porównaniu z dieslem silniki benzynowe są mniej obciążone, co przekłada się na niższą awaryjność. Świadczy o tym ich nieskomplikowana budowa, która powala na jazdę bez awarii nawet do 100 tys. km. Co więcej, auta na benzynę w szybkim tempie uzyskują wysoką moc oraz nie sprawiają większych kłopotów przy zapalaniu, nawet w niskich temperaturach. W tym przypadku zakup samochodów używanych lub tych prosto z salonu jest zdecydowanie tańszy, aczkolwiek benzyna szybciej się zużywa i jest zazwyczaj droższa niż olej napędowy. Tańsze są za to koszty napraw i części wymiennych. Benzyna zapewnia też niższą emisję spalin. Niewątpliwą wadą takich silników jest jednak niski moment obrotowy oraz większe ryzyko samozapłonów.

 

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.