Kiedy należy wymienić opony? Jak sprawdzić bieżnik?

Bezpieczeństwo w podróży to podstawa. W kwestii samochodowej dotyczy ona bardzo wielu różnych aspektów, wśród których znajdziemy między innymi określenie bezpiecznego dotarcia do punktu końcowego. Inną sprawą jest z kolei komfortowa i bezawaryjna jazda, która zapewnia stabilność i pewność przejazdu. Składa się na nie wiele różnych elementów jak poprawnie działający silnik, układ hamulcowy, zawieszenie, a także opony.

O wszystkie te elementy możemy zadbać w zakładzie Golemo. Wymiana opon to kwestia przede wszystkim komfortu oraz bezpieczeństwa. Zużyte lub jakkolwiek uszkodzone sprawiają, że przyczepność pojazdu jest niższa, a także droga hamowania się wydłuża. Nie mówiąc już o sytuacji, gdy łapie się gumę i pojazd wyłączony jest z ruchu. Jeszcze gorzej jest, gdy ogumienie wybucha w trakcie jazdy, wówczas stwarza ryzyko, że kierujący straci panowanie nad pojazdem, i wypadnie z właściwego toru jazdy. Dlatego o opony trzeba dbać i regularnie kontrolować ich stan. Kiedy wymiana jest niezbędna? Przede wszystkim w sytuacji, gdy widzimy, że wystają z nich druty, a także występują poważne uszkodzenia, i braki w strukturze. To definitywna oznaka, że należy zakupić nowe. O koniecznej wymianie świadczy także spękanie opon. Gdy pojawiają się drobne pajęczynki, a nawet większe rozwarstwienia, wówczas obowiązkowo należy zmienić je na nowe. Dzieje się tak w toku naturalnego procesu starzenia materiału, stąd nawet nieużywane nigdy opony mogą nie nadawać się do użytku, ponieważ występuje ryzyko ich uszkodzenia. Ogumienie należy także zmienić, gdy stan bieżnika jest niski, lub gdy opony są całkowicie łyse.

Jak sprawdzić bieżnik?

Bieżnik jest tym elementem budowy, który sprzyja przyczepności kół do drogi. Stanowią go specjalne żłobienia w strukturze, ich nieodpowiedni stan wymaga odwiedzenia serwisu. Wraz z eksploatacją opona się stopniowo ściera. Im mniejszy bieżnik, czyli płytszy rowek, tym gorzej. Niebezpiecznie jest jeździć na całkowicie wytartym ogumieniu, potocznie określanym jako „łyse”. Jego brak sprawia, że przyczepność na mokrej czy zabrudzonej, lub zaśnieżonej nawierzchni jest zerowa. I choć opona może być w ogólnie świetnym stanie, ale będzie starta, to nie nadaje się do dalszego użytku. Przepisy regulują, że dla obu typów, zarówno letnich, jak i zimowych konieczna jest wymiana, gdy bieżnik ma głębokość mniejszą niż 1,6 mm. Jednak producenci zalecają by minimalna wartość, przy której dokonuje się wymiany, wynosiła kolejno 3 mm i 4,5 mm. Dobrze jednak trzymać się zasady, że im jest on większy, tym lepiej – skraca się droga hamowania, a samochód ma lepszą przyczepność i stabilniej się porusza. Jak sprawdzić faktyczny stan bieżnika? Z pewnością wizualnie zauważymy różnicę. Stuprocentową pewność uzyskamy, wykorzystując specjalnie przygotowane miarki, które wskażą nam jego głębokość. Wydatek jednorazowy to koszt kilku złotych, a otrzymamy pewność, o tym, w jakiej kondycji są nasze opony.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.